1.1 ZÁKLADNÉ PRINCÍPY INOVAČNÉHO MANAŽMENTU V PODNIKU
Slovo „inovácia“ vychádza z „nového“. Longmanov Slovník definuje inováciu ako „ľubovoľný námet alebo vylepšenú metódu, produkujúce úžitkovú hodnotu. J. A. Schumpeter, klasifikoval 5 typických zmien, ktorými sa prejavuje vývoj: 1. uvedenie nového výrobku na trh, ktorý sa podstatne odlišuje od iných na trhu, 2. zavedenie novej výrobnej techniky, nových výrobných procesov, 3. používanie nových surovín, 4. zmeny v organizácii výroby a jej zabezpečovania, 5. otvorenie nových trhov.
Prof. Valenta chápe inováciu ako „zmenu v pôvodnej štruktúre výrobného organizmu, ako prechod k novému stavu jeho vnútornej štruktúry“.
Zelená kniha Európskej únie o inovácii chápe tento pojem ako: • obnovovanie a zvyšovanie rozsahu výrobkov a služieb a príslušných trhov, • vznik nových metód produkcie, zásobovania a distribúcie, • uvádzanie zmien do manažmentu, organizácie práce a prac. podmienok a do skúseností pracovnej sily.
Definície: Inovácia - každá zmena v produkte (organizme), v konkrétnom prípade - v podniku, ktorá smeruje k novému stavu. Predstavuje aktivitu, pri ktorej nová myšlienka (invencia, námet, nápad) je transformovaná do praktického použitia.
Invencia (námet, nápad, idea) predstavuje možnosť zmeny - možnosť potencionálneho (metodologického, konštrukčného, technického) nového riešenia - inováciu.