Témou našej práce je McDonaldizácia spoločnosti. Na začiatok je preto potrebné vymedziť tento pojem.
McDonaldizácia spoločnosti neoznačuje len dianie v rýchloobslužných reštauráciách McDonald’s, ale ide o súhrnný proces vzrastajúcej racionality, ktorý sa prejavuje v celej západnej civilizácii, či dokonca možno vďaka globalizácii na celom ľuďmi obývanom svete. Úspech reštaurácie McDonald’s inšpiroval počas veľmi krátkeho časového obdobia obrovské množstvo iných firiem, ktoré prijali do svojho názvu predponu Mc. Takto vznikol napríklad McPaper, McDentists, McDoctors, News McNuggets a množstvo ďalších firiem, ktoré od reštaurácie McDonald’s odpozerali princíp, na ktorom funguje a infiltrovali ho do svojej organizácie. Úspechy na seba nenechali dlho čakať.
Čerpali sme predovšetkým z diela Georga Ritzera, zo štúdie Petra L. Bergera a z internetu. George Ritzer (1940) je významný súčasný americký sociológ. Jeho meno je spojené predovšetkým s Univerzitou v Marylande, na ktorej pracuje ako vysokoškolský profesor. Zaoberá sa sociologickou teóriou a špecializuje sa na sociológiu práce. O tom, že ide o popredného humanitného vedca, svedčí aj fakt, že je nositeľom ceny Teaching Excellence Award, ktorú získal za pedagogickú činnosť. Ritzer je zároveň aj predsedom Americkej sociologickej asociácie a autorom mnohých kníh. Medzi najznámejšie z nich patria Sociologická teória (Sociological Theory), Globalizácia ničoho (The Globalization of Nothing) a Čaro nečarovného sveta (Enchanting a disenchanting World).
V našej seminárnej práci sme sa snažili nezamerať sa len na mcdonaldizáciu a preto sme sa venovali aj amerikanizácii a kultúrnej globalizácii, pretože tieto dva fenomény tiež súvisia s mcDonaldizáciou a zasahujú do nášho každodenného života.