Súčasné rýchlo sa meniace ekonomické prostredie stavia podniky, organizácie, inštitúcie pred problém zabezpečenia dlhodobej konkurencie schopnosti. Rozhodujúcim faktorom je kvalita podnikov, alebo služieb. Znamená to zavádzať do praxe nové metódy riadenia, užitočné, no samoúčelné zmeny. Cieľom je zvýšenie efektívnosti, výkonnosti a kvality.
Organizácia, podnik, inštitúcia musí mať o sebe a svojom smerovaní jasnú predstavu, stanovené ciele, princípy, hodnoty a spôsob, akým chce tieto ciele dosiahnuť. Zmeny, ktoré zavedenie systému kvality so sebou prináša, sa vždy týka ľudí. Ich implementácia nie je jednoduchá. Dôležitú úlohu zohráva firemná kultúra. Je potrebné vytvoriť vhodné podmienky, ľudí primerane motivovať, vytvoriť primeranú klímu, podporovať tímovú prácu, komunikáciu.
V roku 1979 bola v rámci ISO, Ineternational Organisation for Standardisation - vznikla v roku 1946 v Ženeve, vytvorená pracovná skupina Quality Management and Assurance. V roku 1987 vydala medzinárodné normy radu ISO 9000, slúžiace ako podklad na budovanie a zabezpečovanie európskych systémov kvality v podnikoch. Ich cieľom bolo zaviesť porovnateľnú certifikáciu systému kvality v súvislosti so zodpovednosťou za výrobok. Týmto sa podporila technická harmonizácia predpisov a medzinárodný obchod. S prechodom na voľný obeh tovaru a pracovnej sily v rámci EU bolo potrebné zaviesť kritérium na ochranu spotrebiteľa, ktorým je v súčasnosti kvalita výrobku, resp. služby. Normy radu ISO 9000 sú dobrovoľné medzinárodné normy. Týkajú sa manažérstva kvality, systémov kvality a ich prvkov.