Strategický manažment vznikol v prostredí veľkých podnikov vyspelých industriálnych krajín ako reakcia na nové, neznáme a prekvapujúce zmeny v podnikateľskom prostredí, ktorých rozsah, rozmanitosť, hĺbka a okamih vzniku boli nečakané, nezvyčajné a často s fatálnymi dôsledkami. Stratégia a strategické myslenie pritom neboli novinkou. Historické korene siahajú až do staroveku. Strategicky sa uvažovalo vo vojenstve, politike, diplomacii. Potreba rýchleho a účinného ohlasu na zložité externé vplyvy spôsobila, že strategické zručnosti v priebehu 20. storočia postupne začali prenikať aj do sveta podnikania, až sa stali jeho neoddeliteľnou súčasťou.
Podnik v druhej polovici 20. storočia sa ocitol v prostredí dynamických zmien, ktoré náhle prerastajú do zlomov či hrozivých prepadov. Zvyšuje sa riziko investovania, vzrastá kapitálová náročnosť, stupňuje sa konkurenčný boj, strieda sa hranica medzi národným a globálnym hospodárskym priestorom, v dôsledku technického pokroku zanikajú hranice medzi niektorými odvetviami, zámery konkurentov sú nepredvídateľné, zákazníci sú stále viac a viac prieberčiví.