1. Vznik pedagogickej psychológie ako vednej disciplíny - s uzákonením povinnej školskej dochádzky r. 1869 - Mária Terézie - prvá učebnica č. 1884 - Mayer - „Pedagogická psychológia“ - r. 1913 - Šustal - „Pedagogická psychológia“ - r. 1936 - Jurovský - „Pedagogická psychológia“ 2. Postavenie pedag. psychológie v systéme psychologických vied • veda o výchove • patrí do sústavy vied o spoločnosti a človeku • úzko spojená s praktickou výchovou • zaoberá sa prípravou dorastu pre budúci život a celoživotným vzdelávaním každého človeka 3. Systém pedagogickej psychológie - Všeobecné otázky pedagogickej psychológie : týkajúce sa predmetu, vzťahu, metód PP - Špeciálne otázky pedagogickej psychológie - Psychológia učenia a vyučovania - Psychológia výchovy 4. Predmet pedagogickej psychológie Pedagogická psychológia je špeciálna veda o psychologických zákonitostiach výchovno - vzdelávacieho procesu a je hraničnou vedou medzi pedagogikou a psychológiou. Patrí medzi psychologické vedy a pomáha praktickej oblasti.
Užšie ponímanie PP - pedagogická psychológia má skúmať zmeny v psychike žiaka pod vplyvom výchovy a vzdelávania. Širšie ponímanie PP - je to veda o psychologických zákonitostiach výchovno-vzdelávacieho procesu, ktoré sa uskutočňuje nielen v školách ale aj v mimoškolských zariadeniach.