Vo svojej semestrálnej práci zo sociálnych a filozofických základov výchovy a vzdelávania som sa rozhodla písať na tému „Celoživotné rozvíjanie osobnosti“. Pod názvom rozvíjanie myslím vychovávanie, vzdelávanie, poznávanie osobnosti - jedinca. Tento názov označuje relatívne nový pojem edukácia. Termín edukácia spoločne označuje pojmy výchovy a vzdelávania, čo je v konečnom dôsledku správne, pretože tieto pojmy sa vzájomne prelínajú. Pod pojmami sebavzdelávanie a sebavýchova sa nemyslí predlžovanie povinnej školskej dochádzky, rozširovanie už získaných vedomostí, či nové výchovné metódy, ale úplne nový pohľad na úlohu výchovy a vzdelávania ľudstva. V súčasnosti sa trendom ďalšieho vzdelávania a výchovy venuje veľa dokumentov UNESCO, OECD, EÚ, Rady Európy, a iné. V Slovenskej republike je súčasťou národného programu rozvoja vzdelávania neformálne vzdelávanie, univerzita tretieho veku, a iné. Svoju prácu som rozdelila do 2 oddielov. V úvode práce opisujem rozvoj výchovy od raných štádií a vplyv výchovy na spoločnosť. Ďalej rozširujem pojmy z edukácie - sebavzdelávanie, výchova a sebavýchova, výchovné ciele a sebapoznanie. Vo svojej práci som citovala autorov doporučenej aj získanej literatúry, využila som poznatky z internetu a vlastné názory na tému. Použitú literatúru uvádzam na konci práce.