1. prednáška - Teoretické základy marketingu. Marketing a spoločnosť - marketing vznikol v USA (prevažovala ponuka nad dopytom) - u nás sa začal využívať v roku 1990 - aplikovaný vedný odbor, patrí do oblasti vied o riadení - široký rozsah činností, ktoré sú zamerané na vytváranie výmen Výmena - forma ľudskej činnosti pomocou ktorej možno požadovaný produkt získať za protihodnotu (je základom marketingu) - aby sa výmena mohla uskutočniť, treba splniť: 1. výmeny sa musia zúčastniť najmenej 2 partneri (každý musí ponúkať určitú hodnotu) 2. každý z týchto partnerov musí prejaviť ochotu, že sa chce výmeny zúčastniť a pritom každý musí byť natoľko slobodný, aby mohol ponuku partnera prijať alebo odmietnuť 3. partneri musia byť schopní vzájomnej komunikácie a musia byť natoľko čestní, aby zmluvné podmienky dodržali 4. aby sa mohlo vymieňať, treba mať predstavivosť, schopnosť porozumieť druhej strane a treba akceptovať podmienky 5. partneri musia dospieť k dohode, ktorá má podobu peňažných jednotiek, aby sa uľahčili transakcie (kúpa a predaj) - tovarovo-peňažná výmena znamená vymieňanie materiálu alebo tovaru za peniaze - výmena vytvára hodnoty podobným spôsobom ako výroba a to preto lebo rozširuje možnosti spotreby ...
3. prednáška - Nákupné správanie spotrebiteľov - správanie jednotlivcov a domácností, ktorí nakupujú produkty pre osobnú spotrebu → spotrebiteľský trh - v marketingu sa spotrebiteľ chápe ako čierna skrinka (do neho nevidno - reaguje iba na podnety - nákupom) - cieľom podnetov je ovplyvnenie charakteristík spotrebiteľa a samotného procesu rozhodovania - podnety - marketingové - produkt, cena, distribúcia, marketingová komunikácia (4 P) - vonkajšie - podmienky makroprostredia - podnety vstupujúce do čiernej skrinky sa transformujú na súbor pozorovateľných reakcií. Platí to hlavne pri tovaroch
Rozhodovací proces: Impulzívny proces - koná bezmyšlienkovite; tichá komunikácia - zákazník si číta Racionálny proces - zákazník sa pýta Fázy rozhodovacieho procesu spotrebiteľa: - vznik potreby alebo problému - zhromažďovanie informácií - hodnotenie alternatív - nákup - použitie produktu