Na začiatku každého podnikania by mal byť starostlivo zostavený obchodný plán, ktorý by mal slúžiť ako orientačná mapa pre podnikateľov a tiež by mal byť nástrojom pre prezentovanie plánov a vytýčených cieľov zamestnancom, klientom, obchodným partnerom, investorom, veriteľom a ostatným zainteresovaným. - stanovuje sa na obdobie 1 roka a - úspešne zostavený obchodný plán obsahuje nasledujúce prvky:
1. Definovanie obchodnej činnosti 2. Identifikovanie súčasného stavu obchodných činností 3. Definovanie tuzemských i zahraničných trhov, konkurencie a pozície na trhu 4. Definovanie cieľov pre plánovacie obdobie 5. Identifikovanie rizík a príležitostí 6. Vyvinutie stratégie pre zníženie rizika a využitie príležitostí 7. Implementácia stratégií do pracovného plánu 8. Vypracovanie projekcií nákladov a výnosov a následné zostavenie finančného plánu 9. Stručná a výstižná dokumentácia
- Obchodný plán by mal slúžiť podnikateľovi/spoločnosti ako aktívne využívaný sprievodca a nástroj - pre porovnanie v operatívnej činnosti a pri strategickom rozhodovaní
- Plán by mal byť pravidelne aktualizovaný a vytváraný v súlade s vývojom spoločnosti, mal by odrážať zmeny tržných podmienok, strategický vývoj a nové tržné príležitosti.