Kríza sa môže definovať ako séria udalostí, zvyčajne neočakávaných, ktoré tvoria veľmi skutočný potenciál pre nepriaznivé až katastrofické následky. Nastáva priamo a nedá sa predvídať. Najväčšími prírodnými katastrofami pre človeka v celých dejinách ľudstva boli epidémie a najťažšími antropogénnymi katastrofami boli, sú aj budú stále vojnové konflikty. Spôsoby riadenia a zvládania krízových situácií sú úmerné technickému rozvoju danej spoločnosti. Taktiež závisia od kvality tímu krízového manažmentu, efektívnosti realizácie krízového plánu a jeho sledovania po udalosti. Kríza môže byť minimalizovaná včasným, ráznym a efektívnym konaním. Hlavným zmyslom krízového manažmentu je ale poskytovať kvalitatívne východiská pre samotné rozhodovanie. Všeobecne povedané, krízový manažment môže slúžiť buď na ochranu alebo presadenie obchodných cieľov a v druhom slova zmysle na záchranu ľudských životov, majetku, kultúrnych hodnôt a prírody, teda na riešenie situácií vyvolaných katastrofou.