1. Didaktika, jej predmet a úlohy. Stručný prehľad o vývoji didaktiky. Súčasný stav rozvoja didaktiky. Vzťah didaktiky k psychológii, sociológii a k iným príbuzným vedám. Všeobecná didaktika, didaktiky učebných predmetov. Predmet didaktiky • pochádza z gr. slova didaskó - učím, vyučujem • zaoberá sa učením, ako učiteľ vyučuje • zaoberá sa vyučovacím procesom a z čoho pozostáva • Predmetom didaktiky je teda veda o obsahu vzdelania a o procese vyučovania a učenia. Pod obsahom vzdelania rozumieme to, čo sa žiak má naučiť. Pod procesom vyučovania zasa metódy, zásady, organizáciu a organizačné formy vyučovania, ale aj prostriedky využívané vo vyučovaní Stručný prehľad o vývoji didaktiky - Slovo didaktika je odvodené od gréckeho slova didaskó, čo znamená učím, poučujem. Hoci otázkami učenia a vyučovania sa zaoberali viacerí myslitelia už v staroveku (Sokrates, Platón, aristoteles, Quintilianus), pojem didaktika sa začal používať oveľa neskôr. Z histórie známe, že tento pojem do pedagogiky zaviedol nemecký pedagóg Wolfgang Ratke v roku 1613. Prenikavý vplyv na rozvoj didaktického myslenia mal Jan Amos Komenský (1592 - 1670). Dôraz, aby metóda učenia bola prirodzená a aby materinský jazyk bol základom vyučovania cudzích jazykov, priviedlo Komenského k predsavzatiu napísať didaktické dielo. Výsledkom bola Veľká didaktika, v ktorej podal skvelý rozbor vyučovania. (podáva všeobecné umenie učiť všetkých všetko). Ďalšie jeho práce sú Najnovšia metóda jazykov, ktorej 10. kapitola tvorí uzavretý celok o didaktických zásadách, ktorá bola uverejnená pod názvom Analytická didaktika.