Štátnicové otázky: Magický cenový trojuholník. Cenová politika firmy. Interné a externé faktory ovplyvňujúce rozhodovanie o cenách. Všeobecné prístupy k určovaniu cien.
Magický cenový trojuholník - má 3 vrcholy, kt. sú faktormi tvorby ceny
zákazník nositeľ dopytu
∑ nákladov
cena konkurencie
- ak sa cena tvorí na zákazku, predovšetkým u moderných typov výrobkov a služieb, je to celkovo vhodná cena - v marketingu nepoznáme príliš vysokú alebo nízku cenu, poznáme len cenu, kt. je bližšie alebo ďalej od optima (vrchol krivky nákupných preferencií) - cena je iba jedna zo spektra vlastností daného tovaru - výhody nákladovej ceny: - jednoduchá tvorba, konštrukcia - transparentnosť - nevýhody nákladovej ceny: - ak absentuje priame jednanie so zákazníkom, nevýhodou je ignorovanie jeho názoru vnímania - táto cena neberie do úvahy ceny konkurencie