Už dlhšiu dobu sa presadzuje tendencia poskytovať zamestnanecké výhody systémom voliteľného menu v rámci stanovených pravidiel firemnej ponuky. Stal sa známym pod názvom „CAFETERIA SYSTÉM“. Spravidla sa výhody ponúkajú v určitej štruktúre podľa jednotlivých skupín zamestnancov, ale niekedy je jeho konštrukcia taká, že je stanovené základné jadro ponuky rovnaké pre väčšinu zamestnancov a k nemu je možné voliť z ďalšej ponuky.
Cafeteria systémy boli ako prvé uplatňované v spoločnostiach v USA. V európskych firmách sa tento systém rozvíja pomaly. Ako dôvod bývajú uvádzané problémy s náročnou organizáciou prípravy, nákladmi a chodom celého systému.
Niektoré zamestnanecké výhody konzumujú zamestnanci povinne, niektoré podľa svojho príjmu, na niektoré priplácajú. Rozmanitosť so sebou prináša niekoľko vážnych administratívnych problémov. Najvýznamnejšou otázkou je orientácia personálnych manažérov na úspory nákladov. V záujme administratívy väčšina firiem neposkytuje vo svojich systémoch nepriameho odmeňovania individualizované programy, ktoré si získavajú stále väčšiu obľubu.