Každý podnik, organizácia, či inštitúcia sú v súčasnosti postavení do úlohy komunikátora, a to v zmysle manažérskych úloh a cieľov, ktoré musia z hľadiska svojej existencie zabezpečovať. Komunikácia a komunikačný proces na jednej strane zjednocuje ľudí, ktorí v ňom pracujú a rozdielnou mierou sa zúčastňujú na jeho úspechu, a na strane druhej vstupuje do všetkých procesov riadenia a podmieňuje ich kvalitu a efektívnosť.
Komunikačné zručnosti sú jedným zo základných predpokladov nielen úspechov v zamestnaní, ale aj dobrých vzťahov na pracovisku. V každodenných situáciách musí každý zamestnanec komunikovať slovne aj neverbálne, prostredníctvom osobných rozhovorov, telefonátov, e-mailov, listov. Komunikuje so zákazníkmi, kolegami, či nadriadenými. Pomocou pozitívnej komunikácie môže zlepšiť nielen svoju prácu, ale aj kvalitu svojho života. Niektorí ľudia sa s vyvinutými komunikačnými schopnosťami narodili, iní na nich musia popracovať. Efektívne komunikovať sa môže naučiť každý. Komunikácia má svoje pravidlá, pričom každý z jej druhov má svoje vlastné zákonitosti.
Úloha a význam komunikácie vplyvom globalizácie a internacionalizácie v manažérskej praxi neustále rastie. Rozvíjajú sa jej jednotlivé druhy, typy, formy, vznikajú nové komunikačné postupy a techniky, ktorých cieľom je uľahčiť proces výmeny informácií v rozsiahlom podnikateľskom prostredí, v prosperujúcich podnikoch, organizáciách a spoločnostiach.
Preto cieľom predkladanej práce je oboznámiť Vás s komunikačnými zručnosťami, opísať ich podstatu a dôležitosť, pretože v komunikačnom procese zohrávajú významnú úlohu.