Manažment dobre fungujúcich firiem musí plniť veľa úloh - predvídať svoj budúci vývoj, aktivizovať spolupracovníkov, overovať funkčnosť riadeného systému. Medzi dôležité úlohy patrí i funkcia organizátorská, ktorá sa plní vytvorením organizačnej štruktúry a vymedzením základných funkčných náplní, právomocí a zodpovedností.
Stavebnými kameňmi, s ktorými pracuje organizačná architektúra, sú také pojmy, ako je rozpätie, deľba kompetencií, koordinácia, právomoc, zodpovednosť, nadriadení, podriadení, centralizácia, decentralizácia, plochá či strmá organizačná štruktúra.
Aj keď existuje prirodzený záujem koncipovať organizačnú štruktúru firmy ako čo najstabilnejšiu, nejde sa vyhnúť ich úpravám či zásadnými zmenám, ktoré vyplývajú zo širšieho rámca zmien prebiehajúcich vo firme ako celku. U netradičných formách organizačných štruktúr môžeme hovoriť o väčšej flexibilite, angažovanosti pracovníkov a pod.