Podnikateľské portfólio je súhrn všetkých aktivít podniku, ktoré majú svoj prejav na trhu. Je vyjadrením činností podnikateľských jednotiek alebo produktov podniku vo vzťahu k úspešnosti ich realizácie v marketingovom prostredí.
Portfólio analýza je jednou časťou strategickej analýzy. Jej výsledkom sú východiská pre formuláciu portfólio stratégií. Je to druh vnútropodnikovej analýzy.
Cieľom portfólio analýzy je identifikovať, analyzovať a ohodnotiť všetky relevantné faktory, o ktorých možno predpokladať, že budú mať vplyv na voľbu cieľov a stratégie podniku. Veľmi dôležité je posúdiť vzájomné vzťahy a súvislosti (ich váhu), ktoré medzi faktormi existujú. Tento krok je potom základom pre posúdenie vhodnosti súčasnej stratégie a rozhodnutí o stratégii novej. Vychádza sa pritom z odhadu budúcnosti trendov a javov marketingového prostredia. Preto treba čo najkvalifikovanejsšie analyzovať súčasné trendy, získavať infrmácie umožňujúce odhaliť základy budúceho vývoja, oddeliť krátkodobé javy od procesov dlhodobej povahy. To potom umožňuje určiť faktory, ktoré marketingovú stratégiu podniku ovplyvňujú a kvantifikovať ich očakávaný vývoj a vplyv na podnik.