Jedným zo základných predpokladov vytvorenia úspešnej marketingovej stratégie je pochopenie správania sa a rozhodovania kupujúceho, či už ide o jednotlivca, domácnosť alebo organizáciu. Pod pojmom spotrebiteľ rozumieme jednotlivcov a domácnosti, ktorí nakupujú výrobky a služby pre osobnú spotrebu.
Proces rozhodovania pri nákupe: POTREBA→POŽIADAVKA→DOPYT→NÁKUP
Podľa toho, ako uskutočňujú spotrebitelia jednotlivé kroky od spoznania potreby až po nákup, môžeme nákupné správanie rozdeliť: • Racionálne nákupné správanie - kupujúci starostlivo vyberá a zvažuje cieľ svojho nákupu na základe prísne objektívnych pravidiel. Nákup tovaru je nový, neobvyklý, uskutočnený zriedka (auto, nábytok...), výrazne zaťaží rozpočet. • Zvyklostné nákupné správanie - zákazník pravidelne kupuje tovar každodennej potreby, ktorý dobre pozná (chlieb, mlieko, benzín), na základe dobrých skúseností • Impulzívne nákupné správanie - zákazník kupuje bez predchádzajúceho plánovania. Ide o tovar kupovaný v okamihu, keď sa vyskytne jeho akútna potreba (cigarety, čokoláda, alkohol pri reklamnej akcii), na základe vonkajšieho podnetu, momentálneho pocitu.