To, čo pôsobí, zväčša býva skryté pod povrchom. Až na základe jeho výsledkov možno spätne usúdiť, či podnikový manažér spustil ten správny proces. Problém však spočíva v tom, že celý podnik je postavený na meraní výsledkov, pretože energetické procesy stojace za nimi nie sú vyjadriteľné v peniazoch a teda sú pre účtovníka nemerateľné. Gerhard Seidel
Základnou podmienkou pre existenciu podnikania je to, že niečo nové hodnotné (výstup) je dodávané na trh (zákazníkovi), firmou, pre uspokojenie nejakej vonkajšej potreby (konečného užitia).
Manažéri často netušia, že ich predstavy (premietnuté do správania) ovplyvňujú ich konanie a zhmotňujú sa do ziskov a strát. Príliš sa sústreďujú na vypočitateľné výsledky, miesto aby sa koncentrovali na príčiny úspechov. Pretože úspech je odvodený od toho, že proces, ktorý sme naštartovali, uspel - teda ide o dôsledok čohosi. Podnikový úspech (alebo neúspech) je teda do hmotných hodnôt materializovaný úmysel a rozhodnutia. Tieto rozhodnutia a úmysly sa nazývajú mind-stratégie, stratégie spočívajúce v mentálnom postoji.
Následkom dynamiky dnešného obchodného prostredia sú neustále zmeny požiadavkov zákazníkov, chovanie konkurencie, vlastníckych vzťahov, legislatívy atď. Tieto zmeny prinášajú pre podnikateľov nové príležitosti ale aj hrozby . V takomto prostredí rastú ceny informácií, ktoré ako jediné, môžu zabezpečiť včasnú a správnu reakciu na zmenu. Dôležitým faktorom úspešného podnikania dneška je orientácia na zákazníka. Ak chce byť podnikateľ úspešný, mal by sa zaoberať faktormi, ktoré môžu ovplyvniť úspešnosť jeho podnikania. Spomeniem aspoň pár základných analýz, ktoré majú vplyv na úspešnosť podnikania.