Faktory, ktoré ovplyvňujú komunikačný proces - podnikové ciele - komunikačné schopnosti - aplikačné (technické) možnosti - legislatívne prostredie - vnútropodnikové a externé prostredie - finančné zabezpečenie - schopnosť systémovo manažovať komunikačný proces - je to otázka ľudského potenciálu firmy (z hľadiska životného cyklu produktu je najťažšia komunikácia počas výskumu a vývoja)
Riešenia komunikačných úloh 1. Vytvorenie plánu - skonkretizovanie cieľa - analýza zdrojov a podmienok - podnikové možnosti a schopnosti
2. Určenie zdroja správy - subjekt, ktorý chce/je určený správu vytvoriť/oznámiť
3. Určenie predmetu správy - súvisí s cieľom správy - subjektové vyjadrenie - osoba, skupina osôb
- objektové vyjadrenie - tovar, podnik, podujatie alebo ich kominácia
4. Výber správy - podstatou je množstvo informácií, ich zloženie, význam a podstata - dôležité je vytvoriť viac variantov správy a následné rozhodnutie o výbere
5. Forma správy - dobré pochopenie a vnímanie
- osobná, neosobná