Školskú telesnú výchovu so svojím zameraním a obsahom považujeme za sústavný
prioritný fenomén výchovno-vzdelávacieho procesu. Jej úlohou je kompenzovať
jednostranné, prevažne duševné zaťažovanie detí a kladne ovplyvňovať ich telesný rozvoj
a pohybové aktivity, pohybovú výkonnosť. Zohráva významnú úlohu pri presadzovaní
zdravého spôsobu života, s vylúčením rizikových faktorov ako sú drogy, alkohol, fajčenie
a pod. Formuje, upevňuje a stabilizuje aktívny, kladný vzťah detí k pohybovým aktivitám,
telesnému a pohybovému zdokonaľovaniu sa.
Nezastupiteľnou činnosťou v školskej telesnej výchove sa stáva pravidelný monitoring -
hodnotenie telesného rozvoja aj pohybovej výkonnosti detí, ktorého význam spočíva
v poznaní utilizačného faktora, ktorý umožňuje rozpoznať vplyv školskej telesnej výchovy,
ale aj iných pohybových aktivít na zmeny v telesnom a pohybovom rozvoji. Monitoring sa
stáva významným motivačným činiteľom najmä pre žiakov, ale aj pre učiteľov telesnej
výchovy. Pri monitorovaní telesného rozvoja a pohybovej výkonnosti je nutné akceptovať
komplexný prístup. Potrebu dlhodobého, pravidelného a objektívneho hodnotenia
a klasifikácie v školskej telesnej výchove, vytváranie aktuálnych noriem pre hodnotenie
zdôrazňovali vo svojich prácach mnohí autori, či už to bol v minulosti Pávek, 1977; Šemetka,
1982, 1983; neskôr Belej, 1996; Moravec, 1996; Bence. L, 1998, 2001; Kasa, 2002 a iní.
Havlíček l992, rozpracoval danú problematiku vzhľadom na vzťahy telesného rozvoja,
ontogenetického obdobia, posudzoval stav úrovne pohybovej výkonnosti ako cieľovej
kategórie, hodnotil ročné prírastky v telesnom rozvoji aj v pohybovej výkonnosti, hodnotil aj
absolútnu či relatívnu pohybovú výkonnosť detí a mládeže.