Strategický manažment vníma podnik ako celok a rieši, ako sa udržať v odvetví, ako upevňovať pozície na trhu. Strategický manažment vznikol vo vojenstve (pojem stratégia), politike. 1965 - Igor Ansef - Podniková stratéga - prvé spojenie s podnikaním 70. - 80. roky - nárast publikácií
Príčiny vzniku: - v severoamerických veľkých podnikoch - sčasti pred 2. svetovou vojnou, ale hlavne v 50. a 60. rokoch - okolie podnikov sa začína výrazne meniť = ZMENA - zmeny náhle, výrazné, nepredvídateľné = diskontinuálne zmeny - podniky sú v stave strategického prekvapenia Hybné sily zmeny - dôvody: - vedecký pokrok (technický) - znižovanie inovačných cyklov - civilizačný a kultúrny pokrok - zmena zákazníka - intenzívna konkurencia - zahustené trhy (nie je veľký rozdiel medzi ponukami, potreba investícií, ako správne investovať) = dynamické a nepriehľadné prostredie ...