Pre podnikanie existujú v literatúre rôzne vymedzenia. Vo väčšine odrádzajú účelový a funkčný pohľad, z ktorého sa k podnikaniu pristupuje. Podnikavosť je schopnosť, umenie a motivácia k vyhľadávaniu, vytváraniu a využívaniu príležitostí, ktoré sa nachádzajú v podnikateľskom prostredí, a to z dôvodu, aby si podnikateľský subjekt (jednotlivec, kolektív, podnikateľská jednotka) zabezpečil ziskovosť. Podnikanie je realizácia podnikavosti v iraktickom živote, Podnikavosť sa uskutočňuje využitím príležitostí, ktoré vznikli náhodne, alebo cestou príležitostí (čo sa dnes považuje za prvoradé), ktoré vytvára podnikateľský subjekt cieľavedomou aktivitou. Poznanie vývoja trhu, na ktorom podnikateľský subjekt pôsobí, dáva podnikaniu kľúčová orientáciu. Trh je v dôsledku dynamických zmien potrieb zákazníkov i konania konkurencie vždy neistý a rizikový, a preto jC podmlavosť spojená s rizikom. Podnikateľská odmena má rešpektovať i ochotu podnikateľa niesť toto riziko. Kapitál vložený do podnikateľskej činnosti by mali mať vyššie zhodnotenie, tatko by pravdepodobne prinieslo jeho uloženie v peňažných vkladoch, obligáciách a v ďalších bezpečnejších portfóliových investíciach.