Procesy zmien a transformácií sa v súčasnom období zaznamenávajú vo všetkých oblastiach spoločenského života. Čoraz viac sa do popredia dostáva ekonomika ako hybná sila zmien. Previazanosť ekonomiky na bankovníctvo ako významné odvetvie národného hospodárstva je veľmi výrazná. Bankovníctvo umožňuje efektívne využívať dočasne voľné peňažné prostriedky všetkých hospodáriacich subjektov a prechodne úverovo riešiť potrebu peňažných prostriedkov právnických a fyzických osôb. S vysokou efektívnosťou umožňuje vykonávať domáci a zahraničný platobný styk a poskytovať služby spojené s peňažným kapitálom a s existenciou modernej meny vôbec. Prechodom slovenského hospodárstva na trhové podmienky boli a sú na bankovú sústavu kladené vysoké nároky vyplývajúce z rýchleho prispôsobovania sa novej situácii. Bankový sektor musí uskutočňovať zmeny v predstihu pred ostatnými sektormi, pretože vytvára základňu, akýsi odrazový mostík pre ich reštrukturalizáciu a rozvoj. Od funkčnosti bankového systému sa odvíja úspešná existencia subjektov národného hospodárstva, investície, vyrovnanosť štátneho rozpočtu a zdravé trhové prostredie. V súčasnosti v sektore bankovníctva pôsobia na Slovensku komerčné subjekty, ktoré vytvorili pomerne silné konkurenčné prostredie. Výraznou mierou k tomu prispela demonopolizácia Slovenskej sporiteľne a vstup zahraničných finančných inštitúcií na trh. Tieto priniesli so sebou nový, vyšší štandard v celkovej úrovni podnikovej kultúry banky, čo sa v konečnom dôsledku prejavuje ako vyššia úroveň a kvalita ponúkaných finančných produktov. Práve v tejto oblasti zohráva významnú úlohu marketing, ktorý pôsobí ako katalyzátor úspechu. Je to prostriedok na zvýšenie účinnosti uplatňovaného vzťahu medzi firmou a trhom s orientáciou na uspokojenie potrieb konečného zákazníka. Ako hlboko marketing presiakne do existujúcich štruktúr a uplatní sa ako filozofia, tak silno sa vytvára predpoklad pre úspešnosť firmy na trhu. Platí to pre všetky firmy, a najmä pre banky. Pre finančné inštitúcie to platí výraznejšie preto, že ich produktom sú služby. Zákazníci i poskytovatelia bankových služieb musia pociťovať v súvislosti s bankovým produktom garanciu jeho kvality, úrovne a zmysluplnosti. Pred, v priebehu i po realizácii takýchto finančných produktov dochádza k ich vzájomnému ovplyvňovaniu, ktoré sa uskutočňuje prostredníctvom celého spektra marketingových nástrojov.