Chladenie SM má veľký podiel na tepelnej bilancii motora, pretože odvádza cca tretinu tepla privedeného do motora. Z dôvodu meniacich sa mechanických vlastností častí motora od určitej hranice teploty je nutné chladenie motora. Z hľadiska tepelného namáhania motor potrebuje prídavné zariadenie - systém na odvod tepla.
Úlohou tohto systému je: • udržanie prípustnej tepelnej hladiny a tepelného spádu v hlave motora, valcoch, ložísk, ventilov, atď., • odvod tepla z mazacieho oleja, z chladiacej kvapaliny, z plniaceho vzduchu, • ohriatie motora na prevádzkovú teplotu, resp. udržanie prevádzkovej teploty.
Podľa odvodu tepla a množstva odvádzaného tepla môžeme chladiace okruhy rozdeliť na: hlavný chladiaci okruh, vedľajší chladiaci okruh, priamy nútený prechod tepla cez steny motora, priame chladenie médiom - vzduchom, priame chladenie médiom - vodou.