Ak zhrnieme výsledky najnovších prieskumov a zhodnotíme súčasný stav výučby fyziky a záujem žiakov o ňu, ovládne nás pesimizmus. Aj keď si žiaci uvedomujú jej dôležitosť v celkovej príprave pre život, prevažne hodnotia fyziku ako neobľúbený predmet. Prevláda nezáujem o fyziku ako vyučovací predmet len v našej krajine? V roku 1984 sa v meste Kiel konalo medzinárodné sympózium Záujmy v prírodovednom a technickom vzdelávaní, na základe ktorého bol vypracovaný prieskum F. Golaba - Záujem mládeže o fyziku vo svete. Prehľadové štúdie zhrňujúce výsledky výskumov záujmu v oblasti prírodných vied a techniky dodalo 20 štátov, predovšetkým z Európy, ale tiež Ázie, Afriky, Austrálie, Severnej a Južnej Ameriky. Ako dokazujú výsledky týchto výskumov nezáujem a neobľúbenosť fyziky medzi mládežou sú skutočné, všeobecne rozšírené, teda hranice štátov nemajú na tento fakt vplyv. Fyzika sa javí ako príliš obtiažny vyučovací predmet so silným racionálnym jadrom.