Komunikácia medzi ľuďmi existuje odjakživa, ale pozornosti sa tomuto pojmu začalo dostávať oveľa neskôr. Veď čo už môže byť ľahšie ako - rozprávať! A predsa nie je nič ťažšie. Komunikáciou sa v súčasnosti zaoberá mnoho odborníkov, vznikli vedné odbory skúmajúce túto oblasť ľudského bytia, knižné pulty zaplavilo veľa rôznych publikácií rozoberajúcich po častiach tento pojem. Profesijné agentúry a vzdelávacie inštitúcie ponúkajú kurzy a tréningy na komunikačné zručnosti, či efektívnu komunikáciu pre všetkých, ktorí sa každodenne stretávajú s ľuďmi a od ich schopností komunikovať závisí ich úspešná kariéra. Manažéri, podnikatelia, ale aj učitelia, psychológovia, poradcovia a ďalší už takéto vzdelávanie považujú za nevyhnutnosť. No nielen profesionáli, ale každý človek je súčasťou spoločnosti. Závisí od každého z nás, aké vzťahy si vybuduje, ako sa adaptuje do prostredia, v ktorom žije a ovplyvní pozitívne či negatívne vzájomnú interakciu, pretože optimálna komunikácia znamená uplatňovať spätnú väzbu. Otázky optimálnej komunikácie zaujímajú, alebo by mali, všetkých. S komunikáciou súvisí aj cit sebahodnotenia, čím je sebaobraz nižší, tým je komunikácia horšia. Komunikácia je vlastne fenomén, ktorý ovplyvňuje spoločnosť ako celok, ale aj subjektívne človeka - jednotlivca. O týchto problémoch, o komunikácii vo všeobecnosti , ale aj o komunikácii ako základe úspešných medziľudských vzťahov budeme písať v nasledujúcej seminárnej práci, ktorú sme si vybrali zo študijných dôvodov v predmete Manažment vzdelávania dospelých. Práca pozostáva z 10 častí.