V demokratických, hospodársky a kultúrne vyspelých krajinách sa namiesto pojmov učivo, učebné osnovy, učebný plán, obsah vzdelávania používa komplexnejší pojem kurikulum.
V súčasnosti je rozhodujúcim zdrojom prosperity, vývoja informačnej spoločnosti nie kapitál, ale vzdelanie. Hľadá sa kmeňové učivo, ktoré by sa povinne vyučovalo na všetkých školách určitého typu. Predlžuje s školská dochádzka na 9, 10, 11 rokov. Zdôrazňuje sa počítačová, informačná, jazyková, funkčná gramotnosť. V odbornom vzdelávaní je orientácia na široký profil absolventa. V kurikulu sa zdôrazňuje procesuálna stránka. Vytvárajú sa požiadavky, štandardy, ktoré sa pravidelne monitorujú. Nové kurikulum - pre 21. storočie má obsahovať vyučovacie predmety :
1. prístup k informáciám
2. jasné uvažovanie
3. efektívna komunikácia
4. chápanie životného prostredia
5. chápanie človeka v spoločnosti
6. osobné schopnosti.