Rom-indiv,citovost,vasen,nevyvazenost,iraci,ind.gesto Podla realcie na aktualn dianie-revolucny(aktiv,extrov,vyvoj k realizmu Odraza zakl.konflikt rom,jedinec a spolocnost,aloboda a obmedzenia -pasivny(mysticky,introvertny,vyvoj k symb. Zaluba v stredoveku,povesti,lit,bibl.temy,ludova slovesnost,mysticke tem V pol19st-krajina sa osamostatnuje,atmosfericky efekt,krajina presvetlena,trocha abstrakcie Barbizonsky umelci-malovali real.vyseky krajiny,ale hladali svetlo,tiene v krajine,svet.efekty,vznik plenerovej malby(par excelance) ANG-Constaible(maluje cez inu vizualizaciu,nie realiz,oslobodenie od realizmu-studie mrakov,katedrala v salisbury) -Wiliam Turner(Dast para a rychlost -Blake(ilustracie k Danteho Bozskej komedie) NEM-Gaspar David Fridrich(krajina z ostrova Rujany),Filip Otto Runge(hist.monum.kompoz Karl Spitzweg(biedermeyerove zanrove kompozicie) Krajina-lahodny pohlad,vysek krajiny Axiony1.kompozicia(co si vybrali na malbu)2.cas(rocne obdobie,rano,zapad slnka,svetlo) Barbizonska skola-romanticko-real.vyraz krajinomalby,dedina barbizoncpri Fontaineblo 1830fr.maliari,nie len romanticky zaujem o prirodu,ale aj studium skutocnehotvaru atmosfery vo zvolenom vyseku. Priamo v prirode-vznik Plenerovej malby, mali vplyv na impresionistov Theodore Rosseau,Diaz de la Peňa,CHarles Daubingny,Jules Dupre a castou diela C.Corot,Millet. Inspiracia nie len v prirode,ale aj v hol.krajinomalbe17st,a dielami ang.romant.krajinarov BIEDERMEIER - klasicistický dekoratívny štýl v Nemecku a Rakúsku, približne v rokoch 1815 a 1850. na rozdiel do empíru sa tvary redukujú na jednoduché, meštianske dimenzie. V súvislosti s maliarstvom možno hovoriť aj o romantizme biedermeierovských tendencií, tam kde stojí v popredí meštiansko-vidiecka idyla.