Firma sa na trhu môže udržať v súčasnosti len s kvalitnými, cenovo výhodnými výrobkami. Veľmi dôležitým faktorom je zákazník, a vyrábať to, čo si zákazník aj kúpi. Podnik sa však často dostáva do situácie, keď sa musí rozhodovať o dôležitých otázkach súvisiace s výrobou. Tieto situácie vznikajú napríklad zmenou požiadaviek zákazníka, zmenou trhu, vstupu konkurenta alebo pri získaní nových zákazníkov nejakou inováciu výrobku. Podnik vtedy stojí pred vážnym rozhodnutím, aké výrobky vyrábať, aby uspokojili potreby zákazníka, ale aj samotného podniku.
V tomto rozhodovacom procese sa mu naskytuje možnosť sortimentnej analýzy vo svojej firme. Výsledky tejto analýzy mu ukážu, ktoré výrobky sa mu oplatí ďalej vyrábať, a na druhej strane, ktoré prestať vyrábať. Jednou z týchto analýz je aj CVP analýza, ktorá analyzuje výrobky podľa nákladov, objemu a zisku.