* Obchodné domy sa rýchlo rozširovali v prvej polovici 19. storočia. Po druhej svetovej vojne však nastal ich útlm v dôsledku rozvoja iných typov maloobchodných predajní.
V súčasnosti sa opäť snažia o návrat. Mnohé z nich otvorili pobočky v predmestských nákupných centrách, menia štýl predaja, prenajímajú niektoré priestory cudzím firmám. Iné obchodné domy experimentujú so zásielkovým obchodom a telemarketingom.. V snahe usporiť svoje náklady znižujú počty svojich pracovníkov a množstvo ponúkaných služieb.
* Obchodné reťazce výraznejšie vstúpili na slovenský trh v roku 1999, ich skutočný boom sa však začal až v roku 2000. Pozícia najsilnejších obchodných spoločností sa neustále posilňuje.
Mohutný nástup obchodných reťazcov na trhu v rozhodujúcej miere spôsobil štrukturálne zmeny na trhu maloobchodu, veľkoobchodu, ako aj na trhu dodávateľov tovarov do maloobchodných reťazcov.
Ekonomický tlak zahraničných obchodných reťazcov prinútil slovenských obchodníkov vytvoriť vlastné integračné aliancie.