Marketing vzťahov - bol poprvykrát definovaný v 80. rokoch minulého storočia. Marketing vzájomných vzťahov - v podnikoch poskytujúcich služby - znamená prilákanie, udržanie a posílenie vzťahov so zákazníkom. Z hľadiska marketingového myslenia je prilákanie nových zákazníkov iba prvým krokom marketingového procesu. Sú tu ešte ďalšie tri perspektívy: 1. Spôsob chápania vzťahov sa v podnikoch mení. Skorší dôraz na transakciu ustúpil strategickej orientácie na vzťah, ktorého cieľom je udržanie zákazníka a nadviazanie dlhodobej vzájomnej spolupráce 2. Podniky sa zameriavajú aj na ostatné interakčné trhy. Okrem trhov spotrebyteľa začínajú podniky kultivovať vzťahy s ostatnými externými trhmi. 3. Podniky si musia uvedomiť, že kvalita, služba zákazníkovi a ostatné marketingové aktivity tvoria vždy jeden celok. Marketing sa snaží tieto elementy vzájomne prepojiť a ich kombináciou zaistiť pôsobenie synergického efektu.