Liberalizácia poštových služieb v Európskej únii je oveľa zložitejšiou problematikou než akou sa zdala byť začiatkom deväťdesiatych rokov keď o nej v Bruseli začali rokovania. Trh s poštovými službami sa otvára pomaly a s viacerými odkladmi. Kým v oblasti balíkových služieb už existuje na trhu reálna konkurencia, doručovanie listových zásielok do 50 gramov a univerzálna služba sú ešte stále pôdou pre národné monopoly. Tie, niet divu, si pozície bránia. Často stopercentné štátne firmy s desiatkami tisíc zamestnancov majú silný vplyv. A postavenie si tlakom na politikov a rečami o negatívnom vplyve na zamestnanosť dokážu udržať. Či liberalizačné snahy obchádzať. Univerzálna služba je v Slovenskej republike podľa zákona č. 507/2001 Z. z. o poštových službách v znení neskorších predpisov definovaná ako súbor trvalo poskytovaných poštových služieb za prijateľné ceny, za rovnaných podmienok a v určenej kvalite dostupných všetkým uživateľom v prístupových miestach. Z podstaty veci je takáto služba drahá a doslova sa o ňu netrhajú ani alternatívni poštoví doručovatelia. Tí už robia biznis z balíkmi či inou lukratívnou korešpondenciou hlavne vo veľkých mestách a ich okolí. Vidiek s podstatne nižšou hustotou obyvateľstva a menším počtom zásielok je na biznis jednoducho príliš nákladný.