Výchova je proces interaktívneho učenia na účely rozvojového učenia sa jednotlivcov, alebo skupín.
3 druhy výchovy: -kognitívna - psycho-motorická výchova - afektívna výchova
Švec navrhuje ekvivalent pre výchovu - vzdelávanie Pre afektívnu výchovu - vychovávanie, ktorého dôsledkom je vychovanosť, alebo nevychovanosť Psycho-motorická výchova - výcvik. Švec chápe za výchovu v širšom zmysle slova - výchova vo všetkých 3 oblastiach. Kognitívna oblasť - Švec chápe ako typ výchovy.
Ak povieme výchova, je tam aj učenie - vždy keď prebieha výchovný proces, prebieha učenie. To ale neznamená, že ciele výchovy = efekty učenia.
Učenie je proces rozvojovej zmeny vo všetkých 3 oblastiach výchovy, ktorá sa prejavuje v zmenách činnosti výkonu alebo správania človeka pod vplyvom okolností prostredia. Vždy keď sa niečo naučíme príde k rozvojovej zmene, príde rozumová zmena, mám iný typ skúseností. Rozvojová zmena sa musí prejaviť v činnosti človeka. V živote nastávajú rozličné rozvojové zmeny, ale nie sú spôsobené okolitým prostredím. Existujú štádia vývinu, ktoré u všetkých jedincov fungujú vo všetkých soc.prostrediach.