Jedným zo základných potencionálnych výrobných faktorov, ktoré aktívne pôso-bia vo výrobnom procese a odovzdávajú v ňom svoj výkon, je pracovná sila. Pod tým-to pojmom rozumieme využívanie fyzických a psychických vlastností človeka k realizá-cii podnikových cieľov. Na aktivizáciu ľudského činiteľa a teda na pracovné výsledky pôsobí komplex faktorov, a to predovšetkým vlastné schopnosti človeka, jeho kvalifikácia, povaha vyko-návanej práce a jej ocenenie, ale aj organizácia práce, pracovné a mimopracovné pod-mienky. Tieto faktory sa premietajú do pracovného procesu a od ich úspešného zladenia závisí účinnosť a efektívnosť vynaloženia ľudskej práce. Jedným zo základných nástrojov pri plnení hospodárskych a sociálnych cieľov podniku je personálna práca. V zjednodušenej podobe je možné základný cieľ personálnej práce charakterizo-vať ako aktívnu a cieľavedomú podporu plnenia hlavného cieľa podniku, ktorým je udr-žanie a rozvoj podniku a zväčšovanie jeho majetku v podmienkach trhovej ekonomiky. Je to teda kvalita ľudského potenciálu, ktorá má vplyv na dynamiku podniku. Všestran-né skvalitňovanie ľudských zdrojov a ich čo najefektívnejšie využitie je základným cie-ľom personálnej práce. Personálna práca sa v podniku realizuje prostredníctvom celého radu činností, kto-ré zabezpečuje prevažne personálny útvar. Personálne útvary sledujú napĺňanie troch základných úloh: strategickej, konzultatívnej a servisnej. 1. Strategická úloha znamená, že personálny útvar je partnerom pre vrcholové riade-nie firmy pri formulovaní a najmä implementácii stratégie riadenia ľudských zdro-jov. To samozrejme predpokladá existenciu podnikovej stratégie ako východiska pre personálnu stratégiu. 2. Konzultatívna úloha znamená partnerstvo personálneho útvaru predovšetkým s lí-niovým vedením podniku. V praxi to dnes znamená najmä orientáciu na tímovú prácu a na prenášanie právomoci a zodpovednosti na zamestnancov. 3. Servisná úloha má za cieľ zabezpečiť každodennú rutinnú činnosť a priebežne zvyšovať jej efektívnosť. Všeobecne medzi základné činnosti personálneho útvaru patrí: • Plánovanie pracovníkov - plánovanie potreby pracovníkov, ich počtu, profes-nej a kvalifikačnej štruktúry a ich rozmiestnenie. • Získavanie a výber pracovníkov - určovanie spôsobov metód interného a ex-terného vyhľadávania pracovníkov, príp. talentov. • Rozmiestňovanie pracovníkov - zaraďovanie do pracovnej činnosti, snaha o to, aby správni ľudia boli pridelení na správne miesto, ukončovanie pracovné-ho pomeru. • Hodnotenie pracovníkov a práce - vypracovať a realizovať účinné metódy hodnotenia pracovníkov, hodnotenia práce, popisu práce a pracovných miest. • Vytvárať správny a účinný systém odmeňovania - presadzovať diferenciáciu v odmeňovaní a využívať motivačné a stimulačné páky. • Zabezpečiť kolektívne vyjednávania - spolupracovať s odborovými partnermi pri tvorbe kolektívnych zmlúv. • Vytvárať podnikové sociálne služby - bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, sociálnu a zdravotnú starostlivosť o pracovníkov, rekreačné, kultúrne, športové služby pre pracovníkov. • Presadzovať úzku spoluprácu a dobrú komunikáciu všetkých útvarov podniku a všeobecnú informovanosť zhora nadol - spolupôsobiť pri vytvára-ní podnikovej kultúry.