Registrácia | Prihlásiť

Diplomová práca: Žiak talentovaný na fyziku a možnosti starostlivosti a takéhoto žiaka

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady Náhľady
Spolu s rastúcim záujmom študentov o štúdium práva, medicíny a ekonomiky sa dá súčasne pozorovať pokles záujmu žiakov o fyziku a prírodovedné odbory. Problém poklesu záujmu žiakov o fyziku je aj v tom, že obsahová náplň predmetu fyzika vo vyučovaní sa nezmenila, ale poklesol počet hodín výučby. Učiteľ na hodine fyziky nemá toľko priestoru, aby mohol žiakom ukázať zaujímavé experimenty, alebo sa viac venovať žiakom, ktorí prejavia hlbší záujem o fyziku. Ďalším problémom je aj to, že na školách sa venuje málo pozor-nosti žiakom nadaným na fyziku a aj tých málo žiakov, ktorí prejavia záujem o tento predmet, postupne stráca svoje nadšenie a začnú sa venovať iným pred-metom. Preto je aktuálna otázka starostlivosti o nadané deti. Je dôležité, aby učiteľ vedel v procese vyučovania nadaných žiakov identifikovať a zvoliť optimálne prostriedky, aby sa mohol ďalej u dieťaťa efektívne rozvíjať talent. Preto sa v pr-vých dvoch častiach našej práce budeme venovať vymedzeniu pojmu nadania, modelom nadania, druhom a stupňom nadania, charakteristike detí nadaných na fyziku a vlastnostiam, ktorými sa odlišujú od ostatných spolužiakov. V týchto kapi-tolách budú zahrnuté aj požiadavky, ktoré by mal spĺňať učiteľ na¬da¬ných detí, aby prispel k čo najlepšiemu vzdelávaniu týchto žiakov. Spomenuté kapitoly budú obsahovať aj ciele vo vzdelávaní nadaných detí a formy ich vzdelávania. Ak učiteľ fyziky vo svojej triede identifikuje žiaka nadaného na fyziku, mal by sa venovať jeho ďalšiemu rozvoju. Okrem vyučovacej hodiny má učiteľ na rozvoj takýchto žia-kov k dispozícii rôzne záujmové a špecializované súťaže. Pre tých, ktorí dokážu koncentrovať svoju činnosť do náročných fyzikálnych problémov, je určená Fyzi-kálna olympiáda. Samostatné alebo skupinové spracovanie nejakého problému je náplňou Stredoškolskej odbornej činnosti. Pre žiakov, ktorí radi pracujú v kolektíve na náročných fyzikálnych problémoch, je určený Turnaj mladých fyzikov. Pre tých, ktorí sa chcú dozvedieť niečo viac o fyzike a zákonoch prírody, ale nechcú sa zúčastňovať ani jednej spomínanej súťaže, je určený fyzikálny krúžok. Všetkým týmto možnostiam starostlivosti o žiaka nadaného na fyziku sa budeme venovať v tretej kapitole. Podáme v nej stručný prehľad o histórii a priebehu týchto súťaží a funkcii učiteľa pri spomínaných súťažiach. V tejto kapitole chceme podať aj stručný návod začínajúcim učiteľom fyziky, ako by mali pripravovať súťažiacich na jednotlivé súťaže a aké možnosti ich prípravy majú k dispozícii. V poslednej kapitole zhrnieme problémy, s ktorými sa stretávajú učitelia pri práci s talentovanými žiakmi.
Účasť žiaka na fyzikálnych súťažiach v značnej miere závisí aj od učiteľa fyziky, ktorý môže žiakovi poskytnúť potrebné informácie o jednotlivých súťažiach a podať pomocnú ruku pri príprave a riešení náročných úloh a tak plniť jednu zo základných úloh starať sa o žiakov talentovaných na fyziku.


Hodnotenie (0x):