Malé a stredné podniky sú neoddeliteľnou súčasťou spektra firiem vo väčšine štátov na svete. Dôvodom rastu malých podnikov je pozitívny príspevok daného okruhu malých podnikov k rozvoju ekonomík týchto štátov,čo sa vzťahuje aj na ekonomiku Slovenskej republiky. Rozvoj malopodnikateľskej sféry je výsledkom transformácie ekonomiky v SR, vzniku súkromného vlastníctva. Malé podniky pre svoju flexibilitu a adaptabilitu novým podmienkam sú často považované za hlavný prvok revitalizujúcej sa ekonomiky. Pripisuje sa im kľúčový význam ako zdroja nápadov,nových produktov a hlavne nových pracovných príležitostí. Okrem pozitívnych výsledkov,ktoré malé a stredné podniky dosiahli, brzdia rozvoj podnikov mnohé finančné, legislatívne a informačné bariéry. Malé podniky utvárajú predpoklady na hospodárnejší spôsob výroby, plnšie uspokojovanie potrieb obyvateľstva nielen novými výrobkami, ale najmä službami rôzneho druhu. Rozvoj malého podnikania je výrazne determinovaný rozvojom veľkých podnikov, najmä priemyselných, ktoré uspokojujú spotrebiteľov štandardnými potrebami, ale záujem je aj o neštandardné výrobky a služby, ktoré môžu uspokojiť len malé a stredné podniky. Významnou mierou sa podieľajú na tvorbe pracovných miest celkove aj riešením zamestnanosti v niektorých regiónoch. Zmena vlastníckych vzťahov, odštátnenie veľkých podnikov a ich následná privatizácia majú za následok vznik a rozvoj malých a stredných podnikov,ktoré majú významnú úlohu v oživení ekonomiky najmä tým, že: - formujú veľkú skupinu podnikateľov - reálnych vlastníkov - formujú postoje občanov a ich pozitívny vzťah k trhovej ekonomike - formujú utváranie konkurenčného prostredia v ekonomike - vytvárajú nové pracovné príležitosti - vedú k účelným štrukturálnym zmenám podnikateľských subjektov v závislosti od dopytu domáceho a zahraničného trhu