Podnik ako subjekt národného hospodárstva je takmer vždy založený za účelom dosahovania zisku prostredníctvom uspokojovania neobmedzených ľudských potrieb. Uspokojuke svoje potreby prostredníctvom uspokojovania potrieb iných.
Ak sa chce firma stať trvalou súčasťou trhu, musí obstáť v permanentnom konkurenčnom boji a aktívne zvyšovať svoju konkurencieschopnosť prostredníctvom zvyšovania produktivity. Produktivita, inak efektívna miera využívania výrobných faktorov vo výrobe umožňuje nielen kvantitatívna a kvalitatívne vyjadriť výkonnosť podniku, ale tiež slúži k porovnaniu efektivity výrobného procesu s ostatnými podnikmi v odvetví, ktoré sú danému podniku priamymi konkurentmi.
V súčasnej značne turbulentnej dobe plnej celospoločenských zmien je práca manažérov, ktorí rozhodujú o riadení výroby v premenlivých a neistých podmienkach stále zložitejšia. Napriek tomu aj naďalej jedným z hlavných a najdôležitejších úloh manažmentu zostáva zvyšovanie produktivity, keďže s nastupujúcou globalizáciou má pre pozíciu podniku rastúci význam jeho schopnosť reagovať na prudký rast produktivity „vodcovských“ svetových podnikov, ktorý sa postupne stáva podmienkou pre dosiahnutie a udržanie schopnosti konkurovať najlepším.
Neustále zvyšovanie produktivity je možné aj vďaka zavádzaniu prevratných manažérskych techník do podnikových systémov riadenia. Tieto systémy sa ukazujú z dlhodobého hľadiska jako veľmi prínosné a dokazujú, že cesta radikálnej zmeny a inovačnej politiky je významným krokom vpred oproti častokrát archaickým metódam riadenia v podnikoch a manažérmi, ktorí sa doposiaľ nestačili uvedomiť realitu nekompromisného, čisto kapitalistického trhu.
Vo svojej práci sa zaoberám jedným z moderných systémov riadenia podniku, ktorý má pôvod v Japonsku a ktorý (spolu s ostatnými modernými systémami riadenia) využívajú podniky špičkovej úrovne. (tzv. world class companies) - systémom riadenia Just-in-time.