Cestovný ruch nadobúda stále väčší ekonomický význam v hospodárstve vyspelých a rozvíjajúcich sa krajín. Cestovný ruch je najefektívnejšou činnosťou na produkciu devíz, tvorcom pracovných miest priamo v cestovnom ruchu a nepriamo v iných oblastiach hospodárstva. Tvorbou nových pracovných miest pri relatívne nízkych nákladoch napomáha rozvoju ekonomicky zaostávajúcim regiónom.
Cestovný ruch má pre cieľové miesta, ktorými môžu byť skupina krajín, krajina, región alebo stredisko cestovného ruchu, i mimoekonomický význam, pretože stimuluje zachovanie kultúrneho dedičstva a ochrany prírody, prispieva k upevneniu medzinárodných, politických a hospodárskych vzťahov.
Vzhľadom na efekty cestovného ruchu v ekonomickej a sociálnej oblasti sa na trhu cestovného ruchu objavujú nové destinácie a tým ponuka v celosvetovom meradle rastie, čím sa vytvára stále väčší konkurenčný boj. Tento boj môže vyhrať len ten, kto splní očakávania zákazníkov. Čo očakávajú zákazníci, hostia, návštevníci? Vysokú kvalitu za primeranú cenu.
V európskych krajinách s rozvinutým cestovným ruchom sa pozornosť v 70. rokoch sústredila na tvorbu produktu, v 80. rokoch na propagáciu a od 90. rokoch na kvalitu. Kvalita sa teda v súčasnosti chápe ako konkurenčná výhoda a faktor lepšieho postavenia podniku a cieľového miesta na trhu. Kvalita by preto mala byť predmetom záujmu každého podniku.
Slovensko však za týmto vývojom zaostáva. Nesúlad kvality služieb s cenou, ktorú treba zaplatiť vyvoláva vyšší záujem Slovákov o pobyt v zahraničí. Ak chce Slovensko na trhu s tvrdou konkurenciou prežiť, podniky cestovného ruchu musia jednoznačne zabezpečiť kvalitu do všetkých oblastí, ktoré priamo či nepriamo súvisia s cestovným ruchom.