PODSTATA CENY Cena = peňažný výraz hodnoty = peňažný výraz úžitkovej hodnoty = peňažný výraz výmennej hodnoty = peňažná suma dohodnutá pri nákupe a predaji tovaru (dochádza k dohode medzi predávajúcim a kupujúcim) alebo vytvorená kvôli oceneniu na iné účely, keď nedochádza k dohode zúčastnených partnerov = prvok marketingového mixu, ktorého úlohou je spolu s ostatnými nástrojmi zabezpečiť dosiahnutie marketingových cieľov podniku.
FUNKCIE CENY o Kriteriálna funkcia - cena je kritériom merania nákladov podniku
o Alokačná funkcia - ovplyvňuje rozmiestnenie výrobných činiteľov (čo, koľko, pre koho a ako vyrábať) o Signálna funkcia - cena je nástrojom informácií (signálov) o cenovej úrovni, ktorej sa prispôsobujú kupujúci a predávajúci na trhu
o Pomocou regulačnej funkcie sa dosahuje súlad medzi zdrojmi a potrebami (dopytom a ponukou)
o Pomocou rozdeľovacej funkcie sa rozdeľujú obmedzené statky kupujúcim a tým sa rozdeľujú aj dôchodky
Faktory tvorby ceny - vnútorné faktory (typ produktu, technológia, suroviny, náklady a iné) - vonkajšie faktory (konkurencia, zákazníci, štát)
Úprava ceny o nástroje kontraktačnej politiky (rabaty, dodacie a platobné podmienky) o nástroje diferenciácie ceny (typ segmentu, miesto, účel, čas) o psychologické úpravy ceny