Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Tvorba cien v podniku

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
PODSTATA CENY
Cena = peňažný výraz hodnoty
= peňažný výraz úžitkovej hodnoty
= peňažný výraz výmennej hodnoty
= peňažná suma dohodnutá pri nákupe a predaji tovaru (dochádza k dohode medzi predávajúcim a kupujúcim) alebo vytvorená kvôli oceneniu na iné účely, keď nedochádza k dohode zúčastnených partnerov
= prvok marketingového mixu, ktorého úlohou je spolu s ostatnými nástrojmi zabezpečiť dosiahnutie marketingových cieľov podniku.

FUNKCIE CENY
o Kriteriálna funkcia - cena je kritériom merania nákladov podniku

o Alokačná funkcia - ovplyvňuje rozmiestnenie výrobných činiteľov (čo, koľko, pre koho a ako vyrábať)
o Signálna funkcia - cena je nástrojom informácií (signálov) o cenovej úrovni, ktorej sa prispôsobujú kupujúci a predávajúci na trhu

o Pomocou regulačnej funkcie sa dosahuje súlad medzi zdrojmi a potrebami (dopytom a ponukou)

o Pomocou rozdeľovacej funkcie sa rozdeľujú obmedzené statky kupujúcim a tým sa rozdeľujú aj dôchodky

Faktory tvorby ceny
- vnútorné faktory (typ produktu, technológia, suroviny, náklady a iné)
- vonkajšie faktory (konkurencia, zákazníci, štát)

Úprava ceny
o nástroje kontraktačnej politiky (rabaty, dodacie a platobné podmienky)
o nástroje diferenciácie ceny (typ segmentu, miesto, účel, čas)
o psychologické úpravy ceny
Hodnotenie (0x):