• Začiatok v16. storočí - ľuďmi ťahané vozíky po trámcoch vbaniach vAnglicku • Použitie r.1778 podvalu pod drevenou koľajnicou - 4 násobné zvýšenie únosnosti • Upravenie priestoru medzi koľajnicami - piesok, štrk - vznik koľajového lôžka • Rozvoj priemyslu iniciuje rozvoj železničnej dopravy - prvý parný rušeň - r.1804 angličan TREWITHICK. • Najvýznamnejší konštruktér - Stephenson, • Prvá železnica postavená r.1818-1822 zo Stocktonu do Darlingtonu, rozchod 1435 mm. • Elektrické rušne - vznik 31.mája 1879 - konštruktér Siemens. • Napájanie bolo cez pomocnú koľajnicu - tento spôsob aj dnes vpodzemných anadzemných rýchlodráhach. • Jednosmerný prúd 500-600V neumožňoval veľké výkony. • Roku 1902 skúša sa striedavý prúd