Vo všetkých etapách životného cyklu produktu (či už sa jedná o software, či hardware) a v procesoch zúčastnených organizácií sa objavuje človek ako základný činiteľ ovplyvňujúci kvalitu ľudského faktoru (HF), je teda nutné zahrnúť tento fakt do všetkých úvah o zlepšovaní či zabezpečovaní kvality. Pri úlohách hodnotenia HF sa dá vychádzať z mnohých metód, ktoré mimo iné podchycujú kvalitatívnu i kvantitatívnu spoľahlivosť HF - napr. zdroje ľudského zlyhania, priebeh tohto zlyhania, jeho dôsledky a chovanie v procese opravy apod. Zabezpečenie a zlepšovanie spoľahlivosti HF je zaisťované napr. Určením potrebnej odbornej spôsobilosti pre pracovníkov, poskytovanie potrebného výcviku, definovaním presných procedúr pre procesné zásahy HF. Ďalším dôležitým prvkom pri sledovaní a ovplyvňovaní HF je úroveň stresu pracovníka, ktorá sa dá efektívne znižovať a to zistením reakcie stresu na jednotlivé podnety a následne zahrnúť do pravdepodobnostného modelu hodnotenia HF. V celom priebehu pracovného procesu sa dá využiť aj veľmi významný prvok pri práci s HF, ktorého vplyv na spoľahlivosť je neoddiskutovateľný - je ním motivácia. Bežnou súčasťou pracovných tímov sa stáva tzv. teamleader - osoba, ktorá nemá v kompetencii žiadne výkonné právomoci, jej hlavnou činnosťou je motivácia pracovného týmu, snaha o čo najväčšiu kompaktnosť pracovných skupín. Na nasledujúcich riadkoch je popísaný postup hodnotenia HF a možnosti jeho ovplyvnenia.[1]