1. Význam trhových cien a ich charakteristika v podnikaní Cena je vlastne vyjadrením „hodnoty“ tovaru a služby. Táto hodnota je daná faktickou a psychologickou užitočnosťou, eventuálne spoločenským významom daného produktu a spravidla je určená peniazmi. Cena je vyjadrením peňažnej úhrady, zaplatená na trhu za predávaný výrobok, či poskytovanú službu. Cena určuje, čo podnik za svoju činnosť na trhu získa. Cena je hodnotový nástroj. Cena vychádza z kalkulácie a z konkurenčnej ceny. Formujú ju dopyt a ponuka. Cena je jediná časť marketingového mixu, ktorá podniku prináša tržby. Podnik by pri stanovení ceny by mal vychádzať z cieľov, ktoré mieni dosiahnuť. Medzi hlavné ciele podniku patrí „zisk“, napr. jeho maximalizácia, zvýšenie trhového podielu, rast objemu predaja, špičková kvalita výrobkov alebo iné ciele. Výpočet trhovej ceny podniku: