Organizácie k svojmu fungovaniu používajú rôzne zdroje, ako technológiu, materiály, a suroviny, financie, know-how, ale aj ľudí. Aby dosiahli úspech, vyvíjajú veľké úsilie, aby získali konkurenčnú výhodu, ktorá by im zabezpečila lepšie postavenie v rámci odvetvia a na trhu, ktorý obsluhujú. Stále viac si však uvedomujú skutočnosť, že uvedené zdroje konkurenčnej výhody sú výsledkom výnimočných schopností a zručností ich zamestnancov. Získať a udržať si takýchto zamestnancov - ľudské zdroje, ktoré sú schopné vytvárať a podporovať konkurenčnú výhodu organizácií sa stáva hlavnou úlohou personalistiky.
V tejto práci by som rada uviedla hlavné personálne činnosti, ktoré predstavujú výkonnú časť personalistiky.
Personálne činnosti Úlohy riadenia ľudských zdrojov nachádzajú svoj konkrétny výraz v tzv. personálnych činnostiach (službách, funkciách). V literatúre sa môžeme stretnúť s rôznym počtom a s rôznym vymedzením personálnych činností (služieb, funkcií), najčastejšie sa však uvádzajú približne v nasledujúcej podobe : 1. Vytváranie a analýza pracovných miest. 2. Personálne plánovanie 3. Získavanie, výber a prijímanie pracovníkov 4. Hodnotenie pracovníkov 5. Rozmiestňovanie (zaraďovanie) pracovníkov a ukončovanie pracovného pomeru 6. Odmeňovanie 7. Vzdelávanie pracovníkov 8. Pracovné vzťahy 9. Starostlivosť o pracovníkov 10. Personálny informačný systém