Poruchy správania zo špeciálnopedagogického hľadiska
Poruchy správania v oblasti špeciálnej pedagogiky majú svoje členenie podľa stupňa spol. závažnosti a nebezpečnosi. Delia sa na asociálne a antisociálne. Ďalej sa členia podľa príčin prevládajúcej zložky osobnosti narušeného na: - jednotlivcov s poruchou osobnosti, - osoby neurotické, - osoby sociálne neprispôsobivé, - osoby s poruchou kognitívnych schopností. Všetky psychické funkcie môžu byť nejakým spôsobom narušené. Z kognitívnych procesov býva často narušené vnímanie, pamäť, myslenie a reč. „Poruchami správania sú v ŠP všetky nápadné odchýlky od správania priemerného dieťaťa. Týmito odchýlkami, ktoré majú dlhodobý charakter alebo sa často opakujú, jednotlivec na seba upozorňuje najbližšie okolie“. (Klíma) Môže ísť o nápadné odchýlky v správaní, tie však nemusia mať asociálny, prípadne antisociálny charakter. Pedagogika psychosociálne narušených, sa zaoberá len takými poruchami správania, ktoré sa nedajú ovplyvniť bežnými pedag. prostriedkami a vyžadujú si špeciálno-pedagogickú intervenciu. Jednotlivec svojim správaním porušuje mravné a právne normy spoločnosti. Dostáva sa do rozporu so Zák. o rodine a Trestným zákonom. Ústavná výchova - opatrenie, keď jednotlivec opakovane a vážne porušuje mravné normy spoločnosti. Ochranná výchova - opatrenie, ktoré nariaďuje súd pri porušovaní právnych noriem spoločnosti na základe príslušných ustanovení Trestného zákona u mladistvých.