Pracovná činnosť je dôležitou sociálnou podmienkou života. Pracovná činnosť v rámci zamestnania kladie na človeka nároky tak v oblasti fyzických síl, ako aj v psychickej oblasti (adaptácia na nové podmienky, režim života a pod.) a súčasne ich formuje. Pracovný proces formuje človeka tiež po stránke sociálnej, čím vplýva na vlastnosti jeho osobnosti.
Pre obdobie začiatku adolescencie je rozhodovanie o budúcom povolaní typické. V období adolescencie sa osobnosť mladistvého ešte utvára, formuje, prispôsobuje sa svojmu sociálnemu prostrediu. Podľa SEVEROVEJ (1989) pre pochopenie určitého rozhodnutia dospievajúceho je potrebné skúmať celú jeho individuálnu históriu procesu voľby povolania. Profesijný vývin (tamtiež) je zložitý proces, ktorý prechádza určitými stupňami, v ktorom sa premietajú vplyvy vonkajšieho prostredia a vnútornej zameranosti osobnosti. Vzájomný prienik týchto dvoch stránok rozhodovacieho procesu tvorí výsledný efekt - výber profesijného zamerania. Voľba povolania teda nie je výsledkom jednorazového rozhodnutia, ale dynamickým procesom, v ktorom sa výrazne prejavuje schopnosť osobnosti rozvíjať sa a prispôsobovať sa objektívnym faktorom. Rozhodovanie jednotlivca o budúcom povolaní SUPER ( KLÍMOVÁ, 1969) rozdeľuje na tri štádiá: