Marketingové a ostatné stimuly ovplyvňujú a vyvolávajú určitú nákupnú reakciu. Marketingové nástroje sú podobné ako pri spotrebiteľských trhoch a zahŕňajú 4P. Ostatné stimuly sa skladajú z hlavných faktorov prostredia: ekonomických, technologických, politických, kultúrnych a konkurenčných.
Charakterizujte kultúrne a spoločenské faktory ovplyvňujúce správanie spotrebiteľa.
Na spotrebiteľské správanie pôsobia viaceré faktory. Ich vplyv na konkrétny rozhodovací proces sa prejavuje predovšetkým v nákupnom procese pri výbere produktu. Rozlišujeme 4 faktory: kultúrne, spoločenské, osobné, psychologické. KULTÚRNE FAKTORY podstatne ovplyvňujú spotrebiteľské správanie. Kultúrne premeny znamenajú zmenu niektorých prvkov, ktoré sa premietajú do sociálneho správania. Kultúrne faktory pozostávajú z materiálnych a nemateriálnych zložiek. Hmotné - materiálne prvky predstavujú spotrebné statky, kultúrne artefakty, architektonické diela a pod. K nemateriálnym - nehmotným zložkám kultúry patria sociálne normy, poznatky, idey, tradície, hodnoty, zvyky, symboly, rituály, mýty, tabu a pod. Tieto zložky patria do sústavy sociálno-kultúrnych regulatívov prejavujúcich sa v správaní človeka ako spotrebiteľa. Každá kultúra pozostáva z menších subkultúr alebo skupín. Rozlišujeme 4 typy subkultúr: 1. národnostné skupiny, 2. náboženské skupiny, 3. rasové skupiny, 4. zemepisné oblasti. Subkultúrne odlišnosti sa prejavujú v normách, hodnotách a postojoch. Sledovanie odlišností v spotrebiteľskom správaní sa prejavuje vo výbere produktu aj v reakciách na ostatné marketingové nástroje.