PEDAGOGIKA Pedagogika ako veda o výchove: 1.,pojem a vývoj pedagogiky 2.,předmět a pramen pedag. 3.,systém pedagog.vied-základné vedy pedag.,aplikované vedy pedag.,hraničné vedy pedag., pomocné vedy pedagogiky PEDAGOGIKA-veda o výchove,z gréckeho slova paidagogos(pais-dieta,agogé-vedenie) -veda o vedení,niekoho viest,usmernovat -veda,kt.skúma podstatu a zákonitosti výchovy,objasnuje ciele,obsah,metody a prostriedky výchovy a stanovuje smernice na ich organizáciu a vedenie -vzniká v novoveku GRÉCKO Antickí filozofi(gréci): Sokrates-za mravnú cnost považoval múdrost,jeho metoda vyučovania spočívala v kladení otázok a v hladaní odpovedí a riešení na základe vlastnej úvahy Platon-domnieval sa,že člověk musí smerovat k trom cnostiam:múdrosti,statočnosti a umiernenosti. Diela:Ústava a Zákony-poukazoval na význam výchovy. Aristoteles-názory vyvodzoval zo svojho učenia o duši,podla neho má tri zložky:rastlinnú,mravnú a rozumovú. RÍM Rímski filozofi: Marcus Tulius Cicero-videl vrchol vzdelania v rečníctve.Za tažisko štúdia považova rétoriku,historiu filozofiu Marcus Fabius Quintilianus-dielo:O výchove rečníka-prvé pedag.dielo,odmietal telesné tresty, učitel má byt vzdelaný,má byt žiakom vzorom a kladný vztah detom