K základným úlohám manažmentu patrí dosiahnutie efektívnej práce ľudí. Úspech pri plnení tejto úlohy závisí i od uplatňovania nástrojov a metód, ktoré umožňujú využiť tvorivý potenciál ľudí pre produkciu nových výrobkov a poskytovaných služieb pre zákazníkov. Poznanie podstaty tvorivosti, vedieť ako postupovať pri riešení rôznych úloh vyžadujúcich tvorivú prácu a vedieť pretvoriť invencie do inovácií, je predmetom záujmu inovačného manažmentu. Inovačný manažment je chápaný ako uskutočňovanie takých činností, ktoré umožnia riadiť inovačný proces aktívnym spôsobom. Inovačný manažment nie je spontánny (dobrovoľný, neriadený) proces. Ide o zámernú aktivitu v podniku, ktorá sa venuje nováciám, pričom trvalá inovačná činnosť podnikov sa v súčasnosti stáva súčasťou celkovej kultúry podnikania (Molnár, Dupaľ, 2005). Nevyhnutným predpokladom dlhodobej prosperity podnikov je, aby sa permanentne starali o zdokonaľovanie technických a ekonomických parametrov svojich výrobkov a poskytovaných služieb. Podnik, ktorý sa snaží upevniť si svoje postavenie na trhu, sa nemôže spoliehať iba na zdokonaľovanie svojej cenovej politiky, reklamy a odbytových ciest. Spolu s týmito nástrojmi marketingového mixu sa musí pri vypracúvaní svojej stratégie opierať o využívanie vedecko-technického rozvoja. Vedecko-technický pokrok sa prejavuje uplatnením väčšieho množstva objavov, vynálezov, použitím nových technológií a materiálov vo výrobkoch. Čas prípravy výroby nových výrobkov sa neustále skracuje. Výrazne sa skrátili i samotné inovačné cykly - t. j. doba medzi uvedením výrobku na trh a jeho nahradením modernejším a dokonalejším. Je teda celkom prirodzené, že schopnosť inovácie je dôležitým determinantom dosahovania konkurenčnej výhody. Skrátenie inovačných cyklov sa dotýka predovšetkým tých odvetví, v ktorých sú podniky vystavené veľkým konkurenčným tlakom (Baláž, Verček, 2002).