Slovensko je charakteristické rozmanitosťou regiónov, čo je determinované kultúrne, historicky, politicky i geograficky. Tieto rozdielnosti sú dané aj odlišným ekonomickým a demografickým vývojom, odlišnou vzdelanostnou a vekovou štruktúrou, odlišným etnickým zložením ako aj niekdajšími kultúrnymi a administratívnymi centrami. Zmena spoločenskoekonomických podmienok na Slovensku si vynútila venovať väčšiu pozornosť rozdielnosti regiónov a pojmom ako „verejný sektor a verejná správa“.
Verejná správa sa vo všeobecnosti dá charakterizovať ako správa vecí verejných a jej vykonávanie je vo verejnom záujme, t.j. záujme všetkých obyvateľov. Je to vlastne služba občanom. Efektívne rozčlenenie orgánov verejnej správy a určenie ich kompetencií a právomocí jednak znižuje náklady na verejnú správu, ako aj zefektívňuje riadenie a tým napomáha k celkovému priaznivému rozvoju regiónov. Na Slovensku je zabezpečovaná na troch úrovniach: štát, vyšší územný celok a obec.
Jednou z možností zefektívnenia riadenia verejnej správy je jej decentralizácia, teda oslabenie centralizovaného spravovania vecí verejných a posilnenie právomocí na miestnej a regionálnej úrovni. Práve snaha o decentralizáciu verejnej správy v minulosti vyústila do viacerých reforiem. Najzávažnejším problémom reforiem zostala nerealizovaná reforma verejných financií vo väzbe na presun zodpovednosti za veci verejné zo štátnej správy na samosprávu. Od roku 2005 sa však už začína rozbiehať aj reforma verejných financií.
Okrem prerozdelenia kompetencií orgánov verejnej správy súčasná reforma zasiahla aj do celkovej organizačnej štruktúry a rozdelila územie Slovenskej republiky na 8 vyšších územných celkov. Z týchto VÚC sme si vybrali Žilinský samosprávny kraj, v ktorom sme sa zamerali na analýzu doterajších postupov rozvojových stratégií Žilinského samosprávneho kraja, zhodnotenie možností ekonomického sektoru i sociálnej oblasti, určenie silných a slabých stránok regiónu, zdôraznenie príležitostí i ohrození pri tvorbe komplexných stratégií rozvoja a napokon som v závere vlastnej práce navrhol možnosti efektívnejšieho využívania potenciálu tohto vyššieho územného celku.