V dnešnej dobe sme svedkami rôznych situácii v oblasti malého a stredného podnikania. Niektorí, tí šťastnejší a šikovnejší, sa tešia priazni ich podnikaniu, rozvoju a rastu firmy, iní zas súperenie s konkurenciou prehrávajú a vysnívaný podnikatelský ideál sa nenávratne stráca. Avšak nie vždy je scenár firmy až tak pesimistický. Pri poznaní správneho postupu podnikania vieme odkryť mnohokrát skryté možnosti a príležitosti, ktoré pri bežnom živote prehliadame. Aj z tohto dôvodu som si ako cieľ práce zvolil podnikateľský subjekt a jeho optimalizáciu nákladov, ktorá dáva do popredia základné a pritom mnohokrát podceňované skutočnosti.
Je mnoho faktorov, ktoré vplývajú na fungovanie firmy. V prvom rade si musíme stanoviť dobrý podnikateľský zámer podložený prieskumom trhu na ktorom sa chystáme pôsobiť. Následne vytvoriť postup, zabezpečiť dostatok, nielen, finančných prostriedkov, priestory vyhovujúce nášmu zámeru a ďalšie náležitosti, ktoré sú vyžadujúce pre začiatok podnikateľskej činnosti. Jednou z nevyhnutných vecí je taktiež plánovanie nákladov a prepokladných výnosov z našej podnikateľskej činnosti. Týmto môžeme predísť neúspechu hneď v zárodku. Dobré analyzovanie nákladov nám tiež pomôže a pri nasledujúcom možnom rozvoji a raste spoločnosti. Dáva nám do rúk nový nástroj, pomocou ktorého si vieme určiť naše hranice a stanoviť úroveň ktorú sa hodláme dosiahnuť.
Odpovede ako je možné správne a detailne pozrieť na firmu ako celok z pohľadu ekonomickej teórie nám dáva mikroekonómia. Práve táto časť sa skúma, analyzuje rozhodovanie a správanie jednotlivých trhových subjektov, individuálnych ekonomických jednotiek, v našom prípade firiem. Súčasťou teórie je hľadanie riešenia ekonomických problémov firiem a spotrebiteľov, aby im ich činnosť priniesla najväčšiu užitočnosť, čo najvyššie uspokojenie.
Mikroekonomická teória dáva nespočetne veľa možností svojho využitia. Témou mojej práce, ako som už spomenul, je priblíženie využitia jednej z teórii, priamo v praxi, na príklade firmy pracujúcej s plynovými konvekčnými ohrievačmi, známymi pod ľudovým názvom “gamatky”. Predmet assigmentu sa zameriava na náklady spojené s výrobou, ich členenie, anylyzovanie, stanovenie jednotkových nákladov a hľadanie vhodného riešenia pre stanovenie plánu výroby pre nasledujúci rok z pohľadu nákladov.