Pri skúmaní pedagogických javov sa pedagogika opiera o historické a súčasné pramene.
Tieto pramene môžu byť ústnej, písomnej , hmotnej podobe.
K historickým prameňom , ktoré sa využívajú hlavne v dejinách školstva a pedagogiky patria:
- názory klasikov pedagogiky, filozofov o výchove a vzdelávaní
- archívne materiály o vývoji výchovných a vzdelávacích inštitúcií
- archeologické výskumy, staršie literárne pamiatky, ktoré nadväzujú na výchovu a vzdelávanie.
- učebnice, učebné pomôcky, učebné osnovy a ďalšie materiály o vlastnej pedagogickej činnosti výchovných a vzdelávacích inštitúcií v tom - ktorom období
- školské zákony, vyhlášky, publikované dokumenty, smernice školskej správy....
- učiteľská a pedagogická tlač, ktorá sa zaoberá problémami výchovy a vzdelávania
K súčasným základným zdrojom výskumu v oblasti pedagogiky patrí :
- školská prax
- rodinná výchova
- mimoškolské výchovné zariadenia, záujmové spolky a združenia
- vplyv masovokomunikačných prostriedkov.